چطور از مزایای برق مجانی بهرمند شویم؟

چطور از مزایای برق مجانی بهرمند شویم؟

چطور از مزایای برق رایگان بهره‌مند شویم؟

آن طور که رییس جمهوری مطرح کرده است این دولت قصد دارد در آخرین سال فعالیت خود برق مجانی را نیز به لیست کارهای انجام شده اضافه کند، اما مشترکان بدانند که مزایای برق رایگان یا همان برق مجانی تنها به کم مصرف‌ها می‌رسد.

تعداد مشترکان برق خانگی در ایران ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است که هشت میلیون و پانصد هزار کم مصرف، ۱۶.۶ میلیون خوش مصرف و ۴.۵ میلیون پرمصرف هستند. 

الگوی مصرف در ماه های گرم ۱۰۰، در ماه های عادی ۸۰ و برای مناطق گرمسیری ایران از ۱۵۰ تا ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه متغیر است.

آن طور که تقی زاده خامسی - معاون وزیر نیرو - اعلام کرده ۸.۵ میلیون مشترک کم مصرف حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را پوشش می دهند و قبض خود را از دو ماه دیگر «صفر»دریافت می کنند،

این پاداش به همه اقشار جامعه تعلق می گیرد و ارتباطی به محل زندگی و طبقات اجتماعی ندارد و ملاک تنها مصرف کمتر است. 

قبض مشترکان خوش مصرف تغییری نخواهد کرد؛ مگر اینکه به گروه کم مصرف ها بپیوندند و مانند آنها پاداش بگیرند.

از اینجا قبض برق خودرا پرداخت کنید

به گفته وی گروه پرمصرف ها نیز هشت ماه فرصت دارند تا با کاهش مصرف در گروه خوش مصرف ها قرار گیرند و به طور قطع قبض آنها کاهش قابل توجه خواهد یافت و گرنه ۱۰ درصد جریمه خواهند شد.

پر مصرف‌ها چه کنند؟

این طرح برای پرمصرف ها برنامه هایی را در نظر گرفته تا این دسته از مشترکان نیز به جرگه خوش مصرف ها بپیوندند.

طبق اعلام رضا اردکانیان - وزیر نیرو - اکنون این طرح در بخش برق است و مقدمات اجرای آن را فراهم کنیم که برای کوتاه شدن زمان تلاش خواهد شد.

اصل موضوع اطلاع رسانی و آموزش است. استارت‌آپ‌های زیادی در این زمینه فعال خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه هدف این است که با اجرای این طرح، مشترکین کم‌مصرف از در قبض برق برخوردار شوند، گفت:

در این طرح مقرر شده از مشترکین خوش‌مصرف قدردانی شود و از مشترکین پرمصرف خواسته‌ایم تا با انجام کارهایی از عنوان پرمصرف دور شده و به خوش‌مصرف‌ها بپیوندند.

نصب پنل خورشیدی یک شانس برای پر مصرف ها

وی با بیان اینکه ‌یکی از این اقدامات در راستای کاهش مصرف، آموزش است که مجموعه‌هایی در حال شکل‌گیری هستند تا به مردم آموزش داده شود تا با چه کارهای ساده‌ای می‌توانند مصرف برق خود را کاهش دهند، افزود:

راه‌حل دیگر اینکه می‌توانند پنل‌های خورشیدی کوچک در پشت‌بام منازل نصب کنند. برای این هدف به کسانی که نیاز مالی دارند وام کم‌بهره تعلق می‌گیرد.

از اینجا قبض برق خودرا پرداخت کنید

به گفته وی به این ترتیب مشترکین با نصب پنل خورشیدی روی پشت‌بام و یا کولرها به راحتی به شبکه برق ساختمان متصل شده و از مصرف برق شبکه سراسری کاسته خواهد شد، ضمن اینکه از حالت پرمصرفی نیز خارج می‌شوند.

وزیر نیرو با بیان اینکه تدارک دیدیم در ماه‌های باقی مانده دولت یازدهم ۱۰ درصد از کل مصرف برق خانگی کاهش یابد، اظهار کرد:

تابستان گرم و طولانی را سپری می‌کنیم اما تاکنون خاموشی ناشی از کمبود تولید نداشتیم. علاوه بر این، در سال جهش تولید به سر می‌بریم، بنابراین باید نیاز آب و برق مطمئن تامین شود.

تعداد جمعیت برآورد شده جزو ۸.۴ میلیون مشترک برق خانگی کم‌مصرف ۳۰میلیون نفر را شامل می‌شود و بیشتر این شهروندان جزو مشترکان برق روستایی به‌ حساب می‌آیند.

از اینجا قبض برق خودرا پرداخت کنید

یعنی ۶۰درصد از  ۸.۴ مشترکان روستایی هستند و و 40 درصد باقی‌مانده در مناطق شهری سکونت دارند.

بر اساس برآوردهای وزارت نیرو می‌توان با تشویق این ۸.۴ میلیون مشترک برق خانگی به رعایت میزان مصرف بر اساس الگوهای تعیین شده در عمل برق رایگان در اختیار ۳۰ میلیون نفر از شهروندان کشور قرار داد.

با توجه به هزینه های سنگین نیروگاه سازی و استفاده از برق تولیدی آن تنها در زمان محدود در سال به نظر می رسد که این طرح نه تنها منفعت اقتصادی به دنبال دارد بلکه با ایجاد یک فرهنگ سازی موجب ارتقای کشور نیز خواهد شد.

صرفه جویی و مدیریت مصرف موضوعی است که در سال های اخیر از سوی وزارت نیرو مورد تاکید قرار گرفته پس اگر میخواهید قبض برق خود را مجانی کنید بهتر است شما نیز به موضوع صرفه جویی توجه بیشتری نشان دهید.

منبع: ایسنا

از اینجا قبض برق خودرا پرداخت کنید

مطالب مرتبط

 قبوض برق، اشتباه پرداخت شده قابل اصلاح است

برق مجانی در انتظار چه کسانی است؟

چطور از مزایای برق رایگان بهره‌مند شویم؟

مشترکان برق مجانی چگونه شناسایی می شوند؟

چطور از مزایای برق رایگان بهره‌مند شویم% برق رایگان% مزایای برق رایگان % برق مجانی تنها به کم مصرف‌ها  % الگوی مصرف برق % قبض مشترکان خوش مصرف تغییری نخواهد کرد %کم مصرف ها پاداش بگیرند % پر مصرف‌ها چه کنند % نصب پنل خورشیدی یک شانس برای پر مصرف ها %  وزارت نیرو  % قبض برق خود را مجانی کنید